Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus (luki)

Jotta lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeus voidaan ylioppilastutkinnossa ottaa huomioon, tulee kokelaan hankkia asiaa koskeva lausunto.

Lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen eri­tyis­vai­keu­des­ta ja sen vai­keus­as­tees­ta an­taa lau­sun­non asi­aan pe­reh­ty­nyt eri­tyis­o­pet­ta­ja, psy­ko­lo­gi tai puhe­te­ra­peut­ti.

Lau­sun­toon tar­vi­taan myös vä­hin­tään kah­den eri aine­ryh­män opet­ta­jan lau­sun­not ko­ke­laan suo­riu­tu­mi­ses­ta. Lau­ta­kun­ta suo­sit­te­lee, että äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den opet­ta­jan li­säk­si lau­sun­ton­sa an­taa kie­len­o­pet­ta­ja, re­aa­li­ai­neen opet­ta­ja tai ma­te­ma­tii­kan opet­ta­ja sen mu­kaan, mitä ai­nei­ta kos­ke­via eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä ko­ke­laal­le ha­e­taan.

Yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­ta luo­kit­te­lee lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen eri­tyis­vai­keu­den vai­ku­tuk­sen koe­suo­ri­tuk­seen neli­por­tai­sel­la as­tei­kol­la: ei vai­ku­ta, vai­kut­taa jon­kin ver­ran, vai­kut­taa mer­kit­tä­väs­ti ja vai­kut­taa erit­täin pal­jon. Luo­kit­te­lu vai­kut­taa myön­net­tä­viin eri­tyis­jär­jes­te­lyi­hin ja lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen eri­tyis­vai­keu­den huo­mi­oon ot­ta­mi­seen ar­vos­te­lus­sa

Lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen eri­tyis­vai­keu­den pe­rus­teel­la voi­daan ko­ke­laal­le myön­tää eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä yli­op­pi­las­tut­kin­non ko­kei­den suo­rit­ta­mis­ta var­ten. Mi­kä­li lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen eri­tyis­vai­keus vai­kut­taa

Yli­op­pi­las­ko­keet Ii­sal­men ly­se­os­saSyk­sy 202515.8.2025