Ohjaus ja tukipalvelut

Opinto-ohjaus, ryhmänohjaus, erityisopettaja, kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi

1. Opin­to­jen oh­jaus
2. Ryh­män­oh­jaus
3. Eri­tyis­o­pet­ta­ja/eri­tyi­nen tuki lu­ki­os­sa
4. Opis­ke­lu­huol­to
5. Kou­lu­ter­vey­den­hoi­to
6. Psy­ko­lo­gi- ja ku­raat­to­ri­pal­ve­lut

1. Opintojen ohjaus

Lu­ki­on opin­to-oh­jauk­sen teh­tä­vä­nä on aut­taa opis­ke­li­jaa lu­kio-opin­nois­sa ja an­taa opis­ke­li­jal­le tar­vit­ta­via val­miuk­sia ha­keu­tua lu­ki­on jäl­kei­sel­le ura­va­lin­nal­le. Opin­to-oh­jaus to­teu­te­taan luok­ka­o­pis­ke­lu­na sekä pien­ryh­mä- että yk­si­lö­oh­jauk­se­na. Opin­to­jen oh­jaus muo­dos­taa koko lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ajan kes­tä­vän jat­ku­mon ja sii­hen osal­lis­tuu koko opet­ta­ja- ja oh­jaus­hen­ki­lös­tö.

Opis­ke­li­jan oma ryh­män­oh­jaa­ja on ns. lähi­oh­jaa­ja, joka seu­raa mm. opin­to­jen ete­ne­mis­tä. Jo­kai­sel­la on ryh­mäl­lä myös on ns. vas­tuu-opo. Opis­ke­li­ja voi teh­dä ajan­va­rauk­sen Wil­mas­sa omal­ta opin­to-oh­jaa­jal­taan tai tul­la il­man ajan­va­raus­ta kes­kus­te­le­maan opin­nois­taan.

Jo­kai­nen opet­ta­ja on opis­ke­li­jan oh­jaa­ja oman oppi­ai­neen­sa opis­ke­luun liit­ty­vis­sä ky­sy­myk­sis­sä.

Opin­to-oh­jaa­jat

Opin­to­suun­ni­tel­ma

Opis­ke­li­ja laa­tii yh­des­sä opin­to-oh­jaa­jan ja ryh­män­oh­jaa­jan kans­sa it­sel­leen opis­ke­lu­suun­ni­tel­man lu­kio-opin­to­jen alus­sa ja sitä päi­vi­te­tään opin­to­jen ai­ka­na. Opis­ke­lu­suun­ni­tel­ma teh­dään osak­si opin­to­suun­ni­tel­maa Wil­mas­sa. Opin­to­suun­ni­tel­maa täy­den­ne­tään toi­sen ja kol­man­nen opin­to­vuo­den ai­ka­na yli­op­pi­las­tut­kin­to­suun­ni­tel­mal­la sekä jat­ko-opin­to- ja ura­suun­ni­tel­mal­la.

OP1-kurs­si suo­ri­te­taan osal­lis­tu­mal­la ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oi­hin ko­ko­ lu­ki­on ajan.

OP2-kurs­si suo­si­tel­laan suo­ri­tet­ta­vak­si lähi­o­pe­tuk­se­na toi­sen opis­ke­lu­vuo­den ai­ka­na.

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen oppi­mää­rän suo­rit­ta­neel­la hen­ki­löl­lä, joka ei ole saa­nut jat­ko-opis­ke­lu­paik­kaa tut­kin­toon joh­ta­vas­sa kou­lu­tuk­ses­sa, on oi­keus saa­da opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­seen ja ura­suun­ni­tel­miin liit­ty­vää oh­jaus­ta oppi­mää­rän suo­rit­ta­mis­vuot­ta seu­raa­van vuo­den ai­ka­na. Oh­jauk­ses­ta vas­taa kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä, jon­ka oppi­lai­tok­ses­sa oppi­mää­rä on suo­ri­tet­tu.

2. Ryhmänohjaus

Ryh­män­oh­jaa­ja seu­raa oman ryh­män­sä opis­ke­li­joi­den opin­to­jen edis­ty­mis­tä ja kurs­si­va­lin­to­ja sekä puut­tuu tar­vit­ta­es­sa on­gel­miin. Ryh­män­oh­jaa­jat pi­tä­vät mm. ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oita, jol­loin kä­si­tel­lään ajan­koh­tai­sia kou­luun ja opis­ke­luun liit­ty­viä asi­oi­ta.  Ryh­män­oh­jaus pi­de­tään joka toi­nen tors­tai lou­nas­tun­nin jäl­keen ryh­män­oh­jaa­jien luo­kis­sa. Kaik­kien opis­ke­li­joi­den tu­lee olla mu­ka­na ryh­män­oh­jauk­ses­sa.

Ryh­män­oh­jaus on osa OP1-kurs­sia, joka suo­ri­te­taan kol­men vuo­den ai­ka­na.

3. Erityisopettaja / erityinen tuki lukiossa

Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tar­vit­ta­es­sa tu­kea lu­kio-opin­toi­hin­sa. Eri­tyis­o­pet­ta­jan teh­tä­vä­nä on tu­kea opis­ke­li­jaa op­pi­mi­seen liit­ty­vis­sä vai­keuk­sis­sa (esim. kie­lel­li­set vai­keu­det ku­ten lu­ke­mi­sen ja kir­joit­ta­mi­sen vai­keus eli luki­vai­keus).

Lu­ki­on eri­tyis­o­pe­tus on ensi­si­jai­ses­ti pe­da­go­gis­ta tu­kea, joka koh­dis­tuu op­pi­maan op­pi­mi­seen, oman op­pi­mis­tyy­lin löy­tä­mi­seen sekä itse­tun­non vah­vis­ta­mi­seen op­pi­ja­na. Eri­tyis­o­pet­ta­ja an­taa yk­si­lö­oh­jaus­ta, te­kee op­pi­mis­val­miuk­sia mit­taa­via tes­te­jä ja tu­kee opis­ke­lus­sa. Hän myös opas­taa mah­dol­li­ses­ti tar­vit­ta­vien eri­tyis­jär­jes­te­ly­jen ano­mi­ses­sa yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia var­ten.

Kaik­ki en­sim­mäi­sen opin­to­vuo­den opis­ke­li­jat tes­ta­taan opin­to­jen alus­sa ns. lu­ki­seu­lal­la. Mi­kä­li tar­vet­ta il­me­nee, opis­ke­li­ja oh­ja­taan jat­ko­sel­vi­tyk­siin.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja­na toi­mii Han­ne Ul­jo­nen. Hä­nen vas­taan­ot­ton­sa on kou­lun 1. ker­rok­ses­sa ja hän on ta­vat­ta­vis­sa ma-to.

4. Opiskeluhuolto

Opis­ke­lu­huol­lon ta­voit­tee­na on opis­ke­li­jan kai­kin­puo­li­nen hy­vin­voin­ti ja tasa­pai­noi­nen ke­hi­tys. Ly­se­on opis­ke­lu­huol­to tu­kee opis­ke­li­joi­den kou­lun­käyn­tiä, op­pi­mis­ta ja kou­lu­viih­ty­vyyt­tä, sekä huo­leh­tii opis­ke­li­joi­den oi­keus­tur­vas­ta. Opis­ke­lu­huol­lon läh­tö­koh­ta­na on luot­ta­muk­sel­li­suus ja yk­si­lön kun­ni­oit­ta­mi­nen.

Ly­se­on opis­ke­lu­huol­to ja­e­taan kah­teen ulot­tu­vuu­teen: yh­tei­söl­li­seen ja yk­si­lö­koh­tai­seen opis­ke­lu­huol­toon. Yh­tei­söl­li­sel­lä opis­ke­lu­huol­lol­la tar­koi­te­taan toi­min­ta­kult­tuu­ria ja toi­men­pi­tei­tä, joil­la ly­se­os­sa edis­te­tään opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­ta, hy­vin­voin­tia, ter­veyt­tä, so­si­aa­lis­ta vas­tuul­li­suut­ta, vuo­ro­vai­ku­tus­ta ja osal­li­suut­ta sekä opis­ke­lu­ym­pä­ris­tön ter­veel­li­syyt­tä, tur­val­li­suut­ta ja es­teet­tö­myyt­tä. Yh­tei­söl­lis­tä opis­ke­lu­huol­toa to­teut­ta­vat koko oppi­lai­tok­sen hen­ki­lös­tö.

Ly­se­on yk­si­lö­koh­tai­nen opis­ke­lu­huol­to si­säl­tää yk­sit­täi­sel­le opis­ke­li­jal­le an­net­ta­via kou­lu- ja opis­ke­lu­ter­vey­den­huol­lon pal­ve­lu­ja, psy­ko­lo­gi- ja ku­raat­to­ri­pal­ve­lu­ja, moni­a­lais­ta yk­si­lö­koh­tais­ta opis­ke­lu­huol­toa sekä so­si­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lu­ja.

Ly­se­on opis­ke­lu­huol­toa to­teu­te­taan laa­dit­tu­jen opis­ke­lu­huol­lon toi­min­ta­mal­lien mu­kai­ses­ti.

Yk­si­lö­koh­tai­sen opis­ke­lu­huol­lon läh­tö­koh­ta­na on var­hai­nen puut­tu­mi­nen.

Opis­ke­lu­huol­toa to­teu­te­taan yh­teis­työs­sä opis­ke­li­jan ja hä­nen huol­ta­jien­sa kans­sa. Kui­ten­kin opis­ke­li­jan omat huo­mi­ot ja mie­li­pi­teet ote­taan huo­mi­oon hän­tä kos­ke­vis­sa toi­men­pi­teis­sä ja rat­kai­suis­sa. Huol­ta­ja ei voi kiel­tää opis­ke­li­jaa saa­mas­ta opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­lu­ja. (Op­pi­las- ja opis­ke­li­ja­huol­to­laki 1287/2013).

5. Kouluterveydenhoito

Kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­jan vas­taan­otto­tila on Luma-kes­kuk­sen tor­nis­sa 2. ker­rok­ses­sa. Kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­ja on ta­vat­ta­vis­sa 2-3 päi­vä­nä vii­kos­sa. Ajat il­moi­te­taan Wil­man tie­dot­tees­sa. Kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­ja huo­leh­tii ter­veys­tar­kas­tuk­sis­ta. Hä­nen puo­leen­sa voit kään­tyä myös, mi­kä­li sai­ras­tut kou­lu­päi­vän ai­ka­na.

Kou­lun lää­kä­ri­nä toi­mii ter­veys­kes­kuk­sen lää­kä­ri. Ajan kou­lu­lää­kä­ril­le voit ti­la­ta ter­vey­den­hoi­ta­jan kaut­ta.

6. Psykologi- ja kuraattoripalvelut

Psy­ko­lo­gil­le voi ha­keu­tua esim. mie­li­ala­pul­mien, ah­dis­tu­nei­suu­den, uu­pu­muk­sen, stres­sin, jän­nit­tä­mi­sen, eri­lais­ten pel­ko­jen, syö­mis­häi­ri­öi­den, trau­maat­tis­ten ta­pah­tu­mien ja krii­sien sekä op­pi­mis­vai­keuk­sien, kes­kit­ty­mi­sen ja tark­kaa­vai­suu­den pul­mien (psy­ko­lo­gi­set tut­ki­muk­set) vuok­si.

Psy­ko­lo­gin vas­taan­otto­ajat ja -paik­ka il­moi­te­taan luku­kau­den alus­sa.

Ku­raat­to­ril­le voi ha­keu­tua opis­ke­luun ja kou­lun käy­mi­seen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa (mo­ti­vaa­tio hu­kas­sa, kiu­saa­mi­nen ja pois­sa­olot), ko­tiin ja mui­hin ih­mis­suh­tei­siin liit­ty­vis­sä asi­ois­sa (han­ka­la koti­ti­lan­ne, su­rua, jak­sa­mi­sen on­gel­mia, yk­si­näi­syyt­tä, han­ka­luu­det ih­mis­suh­teis­sa, elä­män­hal­lin­ta­on­gel­mat, raha- ja asun­to­huo­let) sekä va­paa-ai­kaan ja har­ras­tuk­siin liit­ty­vis­sä huo­lis­sa.

Ku­raat­to­rin vas­taan­otto­ajat il­moi­te­taan luku­kau­den alus­sa. Tar­vit­ta­es­sa ajan voi va­ra­ta Wil­man kaut­ta, soit­ta­mal­la tai teks­ti­vies­til­lä

Opin­to-opas2024-202527.5.2024