Turvallisuus

Järjestyssäännöt, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, häirintä, kiusaaminen

Ter­veel­li­nen ja tur­val­li­nen ym­pä­ris­tö on pe­rus­e­del­ly­tys te­hok­kaal­le työs­ken­te­lyl­le, op­pi­mi­sel­le ja hy­vin­voin­nil­le.

Huo­mi­oi­mal­la tur­val­li­suus ja ter­veys voi­daan en­nal­ta­eh­käis­tä on­net­to­muuk­sia, vam­mo­ja ja sai­rauk­sia. Tämä voi tar­koit­taa esi­mer­kik­si kou­lu­ra­ken­nuk­sen tur­val­li­suu­den var­mis­ta­mis­ta, ter­veel­lis­ten ruo­kai­lu­tot­tu­mus­ten edis­tä­mis­tä sekä hen­ki­sen hy­vin­voin­nin tu­ke­mis­ta.

Tur­val­li­nen kou­lu­ym­pä­ris­tö on siis myös hen­ki­ses­ti tur­val­li­nen. Se tar­koit­taa, että opis­ke­li­jat tun­te­vat olon­sa hy­väk­sy­tyk­si ja ar­vos­te­tuk­si, mikä eh­käi­see kiu­saa­mis­ta, syr­jin­tää ja mui­ta hai­tal­li­sia käy­tök­siä. Hen­ki­ses­ti tur­val­li­ses­sa ym­pä­ris­tös­sä opis­ke­li­jat us­kal­ta­vat olla oma it­sen­sä ja osal­lis­tua ak­tii­vi­ses­ti kou­lun toi­min­taan.

Järjestyssäännöt

Kou­lun jär­jes­tys­ään­nöil­lä edis­te­tään kou­lun si­säis­tä jär­jes­tys­tä, opis­ke­lun es­tee­tön­tä su­ju­mis­ta sekä kou­lu­yh­tei­sön tur­val­li­suut­ta ja viih­tyi­syyt­tä. Jär­jes­tys­sään­nöt ovat voi­mas­sa työ­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­sa toi­min­nas­sa kou­lu­päi­vän ai­ka­na kou­lu­a­lu­eel­la, siir­ryt­tä­es­sä oppi­tun­nil­ta toi­sel­le sekä kai­kis­sa kou­lun jär­jes­tä­mis­sä ti­lai­suuk­sis­sa.

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo

Kou­lul­le on laa­dit­tu tasa-arvo- ja yh­den­ver­tai­suus­suun­ni­tel­ma, jon­ka avul­la voi­daan tun­nis­taa ja eh­käis­tä eri­lai­sia syr­jin­nän muo­to­ja, ku­ten suku­puo­leen, ikään, et­ni­seen taus­taan, us­kon­toon, vam­mai­suu­teen tai sek­su­aa­li­seen suun­tau­tu­mi­seen pe­rus­tu­vaa syr­jin­tää. Suun­ni­tel­man toi­vo­taan edis­tä­vän mo­ni­nai­suu­den ar­vos­ta­mis­ta ja ym­mär­tä­mis­tä. Suun­ni­tel­ma päi­vi­te­tään kol­men vuo­den vä­lein.

Loukkaava käytös ja häirintä

Ii­sal­men ly­se­os­sa ei hy­väk­sy­tä tois­ta louk­kaa­vaa käy­tös­tä tai häi­rin­tää.

Louk­kaa­va­na käy­tök­se­nä pi­de­tään mm. ni­mit­te­lyä, kiel­täy­ty­mis­tä työs­ken­te­le­mäs­tä toi­sen kans­sa, eris­tä­mis­tä ja toi­sen hen­ki­lön vä­hät­te­le­mis­tä. Ra­sis­tis­ten vies­tien lä­het­tä­mi­nen on erit­täin louk­kaa­vaa käy­tös­tä. Jat­ku­vas­ta ra­sis­ti­ses­ta toi­min­nas­ta kou­lu te­kee il­moi­tuk­sen po­lii­sil­le. Ra­sis­ti­set mer­kit ja eleet ovat kiel­let­ty­jä. Nii­tä ei saa teh­dä eikä esit­tää kou­lus­sa.

Suku­puo­lis­ta häi­rin­tää on ei-toi­vot­tu huo­mio, joka liit­tyy suku­puo­leen, esi­mer­kik­si hal­ven­ta­va tai alen­ta­va puhe toi­sen suku­puo­les­ta, suku­puo­leen liit­ty­vä kiu­saa­mi­nen, teot, jot­ka saa­vat tun­te­maan it­sen­sä no­lok­si, pe­lok­kaak­si, louk­kaan­tu­neek­si tai vi­hai­sek­si. Sek­su­aa­lis­ta häi­rin­tää on muun mu­as­sa vih­jai­lu ja sek­su­aa­li­ses­ti vä­rit­ty­neet vit­sit, var­ta­loa, pu­keu­tu­mis­ta tai yk­si­tyis­e­lä­mää kos­ke­vat pu­heet ja ky­sy­myk­set. Myös eh­dot­te­lu, vaa­ti­mi­nen ja fyy­si­nen kos­ke­mi­nen tai sen yri­tys ovat sek­su­aa­lis­ta häi­rin­tää. Häi­rin­tä voi ta­pah­tua myös pu­he­li­men ja ne­tin vä­li­tyk­sel­lä. Suku­puo­li­nen huo­mio muut­tuu häi­rin­näk­si sil­loin, kun sitä jat­ke­taan, vaik­ka huo­mi­on koh­de il­mai­see sen ole­van epä­miel­lyt­tä­vää.

Häi­rin­tää py­ri­tään eh­käi­se­mään (1) ke­hit­tä­mäl­lä yh­tei­söl­li­syyt­tä ja kou­lu­viih­ty­vyyt­tä, (2) riit­tä­väl­lä val­von­nal­la opi­tun­neil­la, väli­tun­neil­la ja muis­sa kou­lun ti­lai­suuk­sis­sa, (3) vai­kut­ta­mal­la eri kei­noin opis­ke­li­joi­den tie­toi­suu­teen, asen­tei­siin ja tun­tei­siin, ja (4) te­ke­mäl­lä il­moi­tus­me­net­te­lys­tä mah­dol­li­sim­man hel­pon.

Jos si­nua tai jo­tain tois­ta kiu­sa­taan, il­moi­ta asi­as­ta opet­ta­jal­le, ryh­män­oh­jaa­jal­le tai reh­to­ril­le.

Kiusaaminen

Kou­lu­kiu­saa­mi­se­na pi­de­tään sitä, kun sama opis­ke­li­ja jou­tuu tois­tu­vas­ti toi­sen/tois­ten ta­hal­li­sen ja kiel­tei­sen toi­min­nan koh­teek­si. Täl­lä tar­koi­te­taan toi­min­taa, jol­la py­ri­tään hait­taa­maan tai va­hin­goit­ta­maan tai ai­heut­ta­maan mie­li­pa­haa jol­le­kin toi­sel­le. Pa­him­mil­laan kiu­saa­mi­nen on hen­kis­tä tai fyy­sis­tä väki­val­taa.

Kiu­saa­mis­ta on mm. ta­va­roi­den pii­lot­te­lu tai lu­vat­ta ot­ta­mi­nen, fyy­si­sen kos­ke­mat­to­muu­den louk­kaa­mi­nen (fyy­si­nen kiu­saa­mi­nen), pilk­kaa­mi­nen, mat­ki­mi­nen, toi­sen ulko­muo­don tai te­ke­mis­ten jat­ku­va kom­men­toi­mi­nen, pe­lot­te­lu, uh­kai­lu, pe­rät­tö­mien jut­tu­jen kek­si­mi­nen (sa­nal­li­nen kiu­saa­mi­nen), yk­sin jät­tä­mi­nen il­man syy­tä tai il­mei­ly (epä­suo­ra kiu­saa­mi­nen).

Kiu­saa­mis­ta py­ri­tään en­nal­ta­eh­käi­se­mään sa­moin kuin häi­rin­tää (1) ke­hit­tä­mäl­lä yh­tei­söl­li­syyt­tä ja kou­lu­viih­ty­vyyt­tä, (2) riit­tä­väl­lä val­von­nal­la opi­tun­neil­la, väli­tun­neil­la ja muis­sa kou­lun ti­lai­suuk­sis­sa, (3) vai­kut­ta­mal­la eri kei­noin opis­ke­li­joi­den tie­toi­suu­teen, asen­tei­siin ja tun­tei­siin, ja (4) te­ke­mäl­lä il­moi­tus­me­net­te­lys­tä mah­dol­li­sim­man hel­pon.

Jos si­nua tai jo­tain tois­ta kiu­sa­taan, il­moi­ta asi­as­ta opet­ta­jal­le, ryh­män­oh­jaa­jal­le tai reh­to­ril­le.

Opin­to-opas2024-202527.5.2024