Terveellinen ja turvallinen ympäristö on perusedellytys tehokkaalle työskentelylle, oppimiselle ja hyvinvoinnille.
Huomioimalla turvallisuus ja terveys voidaan ennaltaehkäistä onnettomuuksia, vammoja ja sairauksia. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi koulurakennuksen turvallisuuden varmistamista, terveellisten ruokailutottumusten edistämistä sekä henkisen hyvinvoinnin tukemista.
Turvallinen kouluympäristö on siis myös henkisesti turvallinen. Se tarkoittaa, että opiskelijat tuntevat olonsa hyväksytyksi ja arvostetuksi, mikä ehkäisee kiusaamista, syrjintää ja muita haitallisia käytöksiä. Henkisesti turvallisessa ympäristössä opiskelijat uskaltavat olla oma itsensä ja osallistua aktiivisesti koulun toimintaan.
Järjestyssäännöt
Koulun järjestysäännöillä edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssäännöt ovat voimassa työsuunnitelman mukaisessa toiminnassa koulupäivän aikana koulualueella, siirryttäessä oppitunnilta toiselle sekä kaikissa koulun järjestämissä tilaisuuksissa.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Koululle on laadittu tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jonka avulla voidaan tunnistaa ja ehkäistä erilaisia syrjinnän muotoja, kuten sukupuoleen, ikään, etniseen taustaan, uskontoon, vammaisuuteen tai seksuaaliseen suuntautumiseen perustuvaa syrjintää. Suunnitelman toivotaan edistävän moninaisuuden arvostamista ja ymmärtämistä. Suunnitelma päivitetään kolmen vuoden välein.
Loukkaava käytös ja häirintä
Iisalmen lyseossa ei hyväksytä toista loukkaavaa käytöstä tai häirintää.
Loukkaavana käytöksenä pidetään mm. nimittelyä, kieltäytymistä työskentelemästä toisen kanssa, eristämistä ja toisen henkilön vähättelemistä. Rasististen viestien lähettäminen on erittäin loukkaavaa käytöstä. Jatkuvasta rasistisesta toiminnasta koulu tekee ilmoituksen poliisille. Rasistiset merkit ja eleet ovat kiellettyjä. Niitä ei saa tehdä eikä esittää koulussa.
Sukupuolista häirintää on ei-toivottu huomio, joka liittyy sukupuoleen, esimerkiksi halventava tai alentava puhe toisen sukupuolesta, sukupuoleen liittyvä kiusaaminen, teot, jotka saavat tuntemaan itsensä noloksi, pelokkaaksi, loukkaantuneeksi tai vihaiseksi. Seksuaalista häirintää on muun muassa vihjailu ja seksuaalisesti värittyneet vitsit, vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevat puheet ja kysymykset. Myös ehdottelu, vaatiminen ja fyysinen koskeminen tai sen yritys ovat seksuaalista häirintää. Häirintä voi tapahtua myös puhelimen ja netin välityksellä. Sukupuolinen huomio muuttuu häirinnäksi silloin, kun sitä jatketaan, vaikka huomion kohde ilmaisee sen olevan epämiellyttävää.
Häirintää pyritään ehkäisemään (1) kehittämällä yhteisöllisyyttä ja kouluviihtyvyyttä, (2) riittävällä valvonnalla opitunneilla, välitunneilla ja muissa koulun tilaisuuksissa, (3) vaikuttamalla eri keinoin opiskelijoiden tietoisuuteen, asenteisiin ja tunteisiin, ja (4) tekemällä ilmoitusmenettelystä mahdollisimman helpon.
Jos sinua tai jotain toista kiusataan, ilmoita asiasta opettajalle, ryhmänohjaajalle tai rehtorille.
Kiusaaminen
Koulukiusaamisena pidetään sitä, kun sama opiskelija joutuu toistuvasti toisen/toisten tahallisen ja kielteisen toiminnan kohteeksi. Tällä tarkoitetaan toimintaa, jolla pyritään haittaamaan tai vahingoittamaan tai aiheuttamaan mielipahaa jollekin toiselle. Pahimmillaan kiusaaminen on henkistä tai fyysistä väkivaltaa.
Kiusaamista on mm. tavaroiden piilottelu tai luvatta ottaminen, fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen (fyysinen kiusaaminen), pilkkaaminen, matkiminen, toisen ulkomuodon tai tekemisten jatkuva kommentoiminen, pelottelu, uhkailu, perättömien juttujen keksiminen (sanallinen kiusaaminen), yksin jättäminen ilman syytä tai ilmeily (epäsuora kiusaaminen).
Kiusaamista pyritään ennaltaehkäisemään samoin kuin häirintää (1) kehittämällä yhteisöllisyyttä ja kouluviihtyvyyttä, (2) riittävällä valvonnalla opitunneilla, välitunneilla ja muissa koulun tilaisuuksissa, (3) vaikuttamalla eri keinoin opiskelijoiden tietoisuuteen, asenteisiin ja tunteisiin, ja (4) tekemällä ilmoitusmenettelystä mahdollisimman helpon.
Jos sinua tai jotain toista kiusataan, ilmoita asiasta opettajalle, ryhmänohjaajalle tai rehtorille.
Opinto-opas2024-202527.5.2024