Ryhmänohjaajan rooli ja tehtävät

Ryh­män­oh­jaa­jan roo­li on moni­puo­li­nen. Hän vas­taa oman ryh­män­sä oh­jaa­mi­ses­ta, tu­ke­mi­ses­ta ja hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­ses­tä. Li­säk­si hän toi­mii yh­teys­hen­ki­lö­nä opis­ke­li­jan, kou­lun hen­ki­lö­kun­nan ja ko­tien vä­lil­lä.

  1. Opiskelijoiden tukeminen ja ohjaaminen

Ryh­män­oh­jaa­jan teh­tä­vä on tu­kea opis­ke­li­joi­ta niin aka­tee­mi­sis­sa kuin hen­ki­lö­koh­tai­sis­sa asi­ois­sa. Hän seu­raa opis­ke­li­joi­den kou­lu­me­nes­tys­tä, pois­sa­o­lo­ja ja hy­vin­voin­tia, sekä tar­jo­aa apua esi­mer­kik­si opis­ke­lu­mo­ti­vaa­ti­on, ajan­hal­lin­nan tai op­pi­mi­sen haas­tei­siin liit­ty­en.

  1. Viestintä ja tiedottaminen

Ryh­män­oh­jaa­ja toi­mii tie­don­vä­lit­tä­jä­nä sekä opis­ke­li­joil­le että hei­dän huol­ta­jil­leen. Hän tie­dot­taa ajan­koh­tai­sis­ta asi­ois­ta, ku­ten kou­lun ta­pah­tu­mis­ta, kurs­si­va­lin­nois­ta ja yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­mis­tau­tu­mi­ses­ta.

  1. Yhteyshenkilö ja yhteistyön koordinoija

Ryh­män­oh­jaa­ja toi­mii link­ki­nä opis­ke­li­jan ja kou­lun mui­den toi­mi­joi­den, ku­ten opin­to-oh­jaa­jan, reh­to­rin, ku­raat­to­rin ja ter­vey­den­hoi­ta­jan, vä­lil­lä. Hä­nen teh­tä­vän­sä on huo­ma­ta, mil­loin opis­ke­li­ja tar­vit­see eri­tyis­tä tu­kea, ja oh­ja­ta opis­ke­li­ja oi­kei­den pal­ve­lui­den pii­riin. Tar­vit­ta­es­sa ryh­män­oh­jaa­ja voi olla myös yh­tey­des­sä opis­ke­li­jan huol­ta­jiin.

  1. Opintojen seuranta ja suunnittelu

Ryh­män­oh­jaa­ja seu­raa ryh­män­sä opis­ke­li­joi­den opin­to­jen ete­ne­mis­tä. Hän aut­taa opis­ke­li­joi­ta suun­nit­te­le­maan opin­to­jaan, esi­mer­kik­si va­lit­se­maan so­pi­via opin­to­ja tai yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten aine­va­lin­to­ja. Ryh­män­oh­jaa­ja tu­kee opis­ke­li­joi­ta te­ke­mään pää­tök­siä, jot­ka edis­tä­vät hei­dän tu­le­via opin­to­jaan tai ura­va­lin­to­jaan.

  1. Ryhmädynamiikan ja yhteishengen tukeminen

Ryh­män­oh­jaa­ja pyr­kii luo­maan po­si­tii­vis­ta ryh­mä­hen­keä ja tur­val­lis­ta ilma­pii­riä opis­ke­li­ja­ryh­mäs­sään. Yh­teis­hen­gen tu­ke­mi­nen edis­tää opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia ja pa­ran­taa op­pi­mis­ta. Ryh­män­oh­jaa­ja saat­taa myös or­ga­ni­soi­da yh­tei­siä ak­ti­vi­teet­te­ja tai kes­kus­te­lu­het­kiä, joi­den avul­la ryh­män jä­se­net tu­tus­tu­vat toi­siin­sa pa­rem­min ja tun­te­vat kuu­lu­van­sa kou­lu­yh­tei­söön.

  1. Säännölliset ryhmänohjaustuokiot

Ryh­män­oh­jaa­ja pi­tää sään­nöl­li­ses­ti ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oi­ta, jois­sa kä­si­tel­lään ajan­koh­tai­sia asi­oi­ta, ku­ten kou­lu­työ­hön, hy­vin­voin­tiin tai kou­lun ta­pah­tu­miin liit­ty­viä ai­hei­ta.

  1. Poissaolojen seuranta ja siihen puuttuminen

Ryh­män­oh­jaa­ja vas­taa oman ryh­män­sä opis­ke­li­joi­den pois­sa­o­lo­jen seu­ran­nas­ta. Jos opis­ke­li­jan pois­sa­olot al­ka­vat kas­vaa tai näyt­tää sil­tä, että pois­sa­o­lois­ta on tu­los­sa on­gel­ma, ryh­män­oh­jaa­ja on vel­vol­li­nen puut­tu­maan ti­lan­tee­seen ja sel­vit­tä­mään pois­sa­o­lo­jen syyt. Tar­vit­ta­es­sa hän voi olla yh­tey­des­sä huol­ta­jiin tai mui­hin kou­lun tuki­pal­ve­lui­hin.

  1. Opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen

Ryh­män­oh­jaa­ja kan­taa vas­tuu­ta opis­ke­li­joi­den koko­nais­val­tai­ses­ta hy­vin­voin­nis­ta. Hän toi­mii tuki­hen­ki­lö­nä eri­lai­sis­sa hy­vin­voin­tiin liit­ty­vis­sä asi­ois­sa ja oh­jaa opis­ke­li­joi­ta tar­vit­ta­es­sa kou­lun ter­vey­den­huol­to­pal­ve­lui­hin, ku­raat­to­ril­le tai psy­ko­lo­gil­le. Hän myös seu­raa opis­ke­li­joi­den jak­sa­mis­ta ja kes­kus­te­lee hei­dän kans­saan, jos huol­ta il­me­nee.

  1. Yhteydenpito huoltajiin

Ryh­män­oh­jaa­ja on tär­keä yh­teys­hen­ki­lö opis­ke­li­joi­den huol­ta­jil­le. Hän pi­tää yh­teyt­tä esi­mer­kik­si pois­sa­o­loi­hin, opin­to­jen ete­ne­mi­seen tai hy­vin­voin­tiin liit­ty­vis­sä asi­ois­sa ja tie­dot­taa tar­vit­ta­es­sa huol­ta­jil­le kes­kei­sis­tä kou­lun asi­ois­ta.

  1. Opiskelijoiden kasvattaminen vastuullisuuteen

Lu­ki­os­sa ko­ros­te­taan opis­ke­li­joi­den it­se­näi­syyt­tä ja vas­tuul­li­suut­ta. Ryh­män­oh­jaa­ja toi­mii tuki­hen­ki­lö­nä, joka aut­taa opis­ke­li­joi­ta ke­hit­ty­mään näis­sä tai­dois­sa. Hän roh­kai­see opis­ke­li­joi­ta ot­ta­maan vas­tuu­ta opin­nois­taan ja elä­män­va­lin­nois­taan, mikä on tär­keä osa lu­kio-opis­ke­lua ja val­mis­tau­tu­mis­ta jat­ko-opin­toi­hin tai työ­e­lä­mään.

Ryh­män­oh­jaa­jan opasLuon­nos24.9.2024