Liite 3. Ohjauksen toimijat lyseossa

Ii­sal­men ly­se­os­sa oh­jauk­seen osal­lis­tu­vat opin­to-oh­jaa­jat, ai­neen­o­pet­ta­jat, ryh­män­oh­jaa­jat, reh­to­ri, kou­lu­sih­tee­ri, eri­tyis­o­pet­ta­ja, kou­lu­ku­raat­to­ri, ter­vey­den­hoi­ta­ja, MA­HIS-opin­to-oh­jaa­ja ja opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus.

Opinto-ohjaajat

Opin­to-oh­jaa­jat vas­taa­vat oh­jaus­toi­min­nan to­teut­ta­mi­ses­ta sekä sen suun­nit­te­lus­ta ja ke­hit­tä­mi­ses­tä. Opin­to-oh­jaa­jien teh­tä­vät vaih­te­le­vat eri vuo­si­kurs­sien opis­ke­li­joi­den ta­voit­tei­den ja tar­pei­den mu­kaan.

Ryhmänohjaajat

Ryh­män­oh­jaa­jal­la on kes­kei­nen roo­li oman oh­jaus­ryh­män oh­jauk­ses­sa. Ryh­män­oh­jaa­ja on oman ryh­män­sä lähi­oh­jaa­ja, jon­ka puo­leen sekä opis­ke­li­jat että hei­dän huol­ta­jan­sa voi­vat kään­tyä lu­kio-opin­toi­hin ja -opis­ke­luun liit­ty­vis­sä ky­sy­myk­sis­sä. Ryh­män­oh­jaa­jien teh­tä­vät vaih­te­le­vat vuo­sit­tain opis­ke­li­joi­den ta­voit­tei­den ja tar­pei­den mu­kaan.

Aineenopettajat

Opet­ta­jan teh­tä­vä­nä on oh­ja­ta opis­ke­li­jaa opet­ta­man­sa oppi­ai­neen opis­ke­lus­sa sekä aut­taa tätä ke­hit­tä­mään ja op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­to­ja ja val­miuk­si.

Rehtori

Reh­to­rin teh­tä­vä­nä on luo­da kou­lun oh­jauk­ses­sa sel­lai­set toi­min­ta­mah­dol­li­suu­det, että eri toi­mi­joi­den oh­jaus­toi­min­nan ja työn­jaon to­teut­ta­mi­nen on­nis­tu­vat. Reh­to­ri tu­kee omal­la toi­min­nal­laan opin­to-oh­jaa­jien ja opet­ta­jien kes­ki­näis­tä yh­teis­työ­tä ja oh­jaus­toi­min­nan suun­nit­te­lua koko oppi­lai­tok­sen yh­tei­se­nä teh­tä­vä­nä. Reh­to­rin pois­sa ol­les­sa reh­to­rin oh­jaus­toi­min­taan liit­ty­vis­tä teh­tä­vis­tä vas­taa vara­reh­to­ri.

Erityisopettaja

Eri­tyis­o­pet­ta­ja aut­taa ja tu­kee eri­tyis­tä tu­kea tar­vit­se­via opis­ke­li­joi­ta ja hei­dän opet­ta­ji­aan opin­toi­hin liit­ty­vis­sä käy­tän­nön ky­sy­myk­sis­sä.

Koulusihteeri

Kou­lu­sih­tee­ri opas­taa opis­ke­li­joi­ta lu­ki­on ar­jes­sa. Hän oh­jaa aloit­ta­vien opis­ke­li­joi­den opis­ke­lu­pai­kan vas­taan­ot­ta­mi­seen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa ja päi­vit­tää opis­ke­li­ja­re­kis­te­riä. Li­säk­si hän oh­jaa mm. opis­ke­li­joi­den mat­ka- ja opin­to­e­tuuk­sien ha­ke­mi­ses­sa, va­kuu­tus- ja tapa­tur­ma-asi­ois­sa.

Kuraattori

Ku­raat­to­ri on oppi­lai­tok­sen so­si­aa­lis­ten ky­sy­mys­ten ja on­gel­ma­ti­lan­tei­den asi­an­tun­ti­ja. Kou­lu­ku­raat­to­ri pyr­kii edis­tä­mään opis­ke­li­joi­den opin­to­jen ete­ne­mis­tä, fyy­sis­tä ja psyyk­kis­tä ter­veyt­tä ja so­si­aa­lis­ta hy­vin­voin­tia

Kouluterveydenhoitaja

Kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­ja edis­tää opis­ke­li­jan fyy­sis­tä ja psyyk­kis­tä ter­veyt­tä. Kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­jan puo­leen voi kään­tyä kai­kis­sa ter­vey­teen liit­ty­vis­sä ky­sy­myk­sis­sä, ja hä­nen kaut­taan on mah­dol­lis­ta ha­keu­tua kou­lu­lää­kä­rin ja/tai psy­ko­lo­gi­pal­ve­lu­jen pa­riin.

MAHIS-opinto-ohjaaja

MA­HIS-yh­teis­työ­ver­kos­ton opin­to-oh­jaa­ja oh­jaa ja avus­taa kai­kis­sa kah­den tut­kin­non suo­rit­ta­mi­seen liit­ty­vis­sä ky­sy­myk­sis­sä. Yh­des­sä opin­to-oh­jaa­jien kans­sa MA­HIS-opin­to-oh­jaa­ja tu­tus­tut­taa aloit­ta­vat MA­HIS-opis­ke­li­jat lu­kio-opin­toi­hin sekä seu­raa MA­HIS-opis­ke­li­joi­den opin­to­jen ete­ne­mis­tä.

Opiskelijakunnan hallitus

Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen to­teut­taa ly­se­on esit­te­ly­tun­te­ja ylä­kou­luis­sa, osal­lis­tuu lu­ki­on ja lu­kio-opin­to­jen esit­te­lyyn (ka­si­kur­kis­tus, ysi­luo­kat, koti­väen­il­lat, mes­sut), tu­tus­tut­taa uu­sia opis­ke­li­joi­ta lu­ki­on toi­min­ta­ta­poi­hin, aut­taa uu­sia lu­ki­o­lai­sia opin­toi­hin liit­ty­vien va­lin­to­jen te­ke­mi­ses­sä ja to­teut­taa ryh­mäy­ty­mis­päi­vän yh­des­sä ryh­män­oh­jaa­jien, opin­to-oh­jaa­jien, opis­ke­lu­huol­to­hen­ki­lös­tön ja mui­den yh­teis­työ­ta­ho­jen kans­sa

Ryh­män­oh­jaa­jan opasLuon­nos24.9.2024