Ryhmään kuuluminen on jokaisen yksilön tarve ja keskeinen osa päivittäistä toimintaa. Jokaiselle on merkityksellistä kuulua johonkin ryhmään, perheeseen, kouluyhteisöön, harrastusryhmiin ja ystäväporukoihin. Ryhmien toiminnan perustana on yhteenkuuluvuus ja toimiva vuorovaikutus. Hyvät ryhmäkokemukset vaikuttavat jokaisen yksilön terveyteen, hyvinvointiin ja jopa opintomenestykseen. Toimivat ryhmät ehkäisevät syrjäytymistä ja pahoinvointia.
Ryhmäytymistä ja ryhmän muodostumista tukemalla luodaan oppilaitoksissa turvallinen oppimisympäristö ja vahvistetaan opiskelijan ryhmään kuulumisen kokemusta. Ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä on tärkeää edistää erityisesti luokattomassa lukiossa joka vuosiasteella sekä läpi koko lukuvuoden. Se on tarpeen huomioida kaikissa oppiaineissa erityisesti uuden kurssin alkaessa. (Diak)
Toimintaa, jolla vaikutetaan tietoisesti ryhmän toimintakykyyn, sanotaan ryhmäyttämiseksi. Iisalmen lyseon opiskeluhuoltosuunnitelman (2021) mukaan opiskelijoiden ryhmäytyminen on edellytys kannustavan opiskeluympäristön syntymiselle. Opiskeluryhmästä puhuttaessa opiskelijoiden kokemus turvallisuudesta on tärkeää. Ryhmän ilmapiiri, luottamus ja avoimuus ovat merkittävässä asemassa turvallisuuden tunteen syntymisessä. Hyvin ryhmäytynyt ryhmä edistää opiskelijoidensa oppimista ja opintoihin sitoutumista.
Ryhmäytymisen tukeminen on tärkeää erityisesti opintojen alkuvaiheessa. Se on tuen muoto, jossa on sekä ennaltaehkäisevä että varhaisen puuttumisen näkökulma (kts. liite Iisalmen lyseon varhaisen puuttumisen malli). Ryhmänohjaajalla on tärkeä rooli ryhmän muotoutumisen kannalta. Opintojen alkuvaiheessa ryhmänohjaajan on hyvä varata aikaa opiskelijoiden tutustumiseen ja ryhmän muodostumiseen. Osana alkuvaiheen opintoja opiskelijoille on tärkeää järjestää mahdollisuuksia ryhmäytymiseen.
Iisalmen lyseossa toteutetaan opintojen alkuvaiheen ryhmäytymistä Lukio tutuksi-opintojakson sisällöissä. Sisältöjen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana on opiskelijoiden ryhmäytyminen. Opintojakson aikana ryhmäytymistä toteutetaan mm. erillisessä ryhmäytymispäivässä ja erilaisissa ryhmäytymisharjoitteissa. Lisäksi ryhmäyttämistä toteutetaan erillisissä joka toinen viikko järjestettävissä teemallisissa ryhmänohjaustuokioissa.
Ryhmien toiminnassa ja opetusjärjestelyissä huomioidaan vuorovaikutukselliset näkökulmat myös myöhemmin opintojen aikana. Ryhmänohjaaja tapaa ryhmäänsä säännöllisesti ryhmänohjaustuokioissa. Hyvän ja turvallisen ilmapiirin säilyttämiseksi ryhmän toimintaa tulee tukea läpi koko opiskeluajan osana päivittäistä toimintaa.
Ryhmänohjaajan opasLuonnos24.9.2024