Ryhmäytymisen merkitys

Ryh­mään kuu­lu­mi­nen on jo­kai­sen yk­si­lön tar­ve ja kes­kei­nen osa päi­vit­täis­tä toi­min­taa. Jo­kai­sel­le on mer­ki­tyk­sel­lis­tä kuu­lua jo­hon­kin ryh­mään, per­hee­seen, kou­lu­yh­tei­söön, har­ras­tus­ryh­miin ja ys­tä­vä­po­ru­koi­hin. Ryh­mien toi­min­nan pe­rus­ta­na on yh­teen­kuu­lu­vuus ja toi­mi­va vuo­ro­vai­ku­tus. Hy­vät ryh­mä­ko­ke­muk­set vai­kut­ta­vat jo­kai­sen yk­si­lön ter­vey­teen, hy­vin­voin­tiin ja jopa opin­to­me­nes­tyk­seen. Toi­mi­vat ryh­mät eh­käi­se­vät syr­jäy­ty­mis­tä ja pa­hoin­voin­tia.

Ryh­mäy­ty­mis­tä ja ryh­män muo­dos­tu­mis­ta tu­ke­mal­la luo­daan oppi­lai­tok­sis­sa tur­val­li­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö ja vah­vis­te­taan opis­ke­li­jan ryh­mään kuu­lu­mi­sen ko­ke­mus­ta. Ryh­mäy­ty­mis­tä ja yh­tei­söl­li­syyt­tä on tär­ke­ää edis­tää eri­tyi­ses­ti luo­kat­to­mas­sa lu­ki­os­sa joka vuo­si­as­teel­la sekä läpi koko luku­vuo­den. Se on tar­peen huo­mi­oi­da kai­kis­sa oppi­ai­neis­sa eri­tyi­ses­ti uu­den kurs­sin al­ka­es­sa. (Diak)

Toi­min­taa, jol­la vai­ku­te­taan tie­toi­ses­ti ryh­män toi­min­ta­ky­kyyn, sa­no­taan ryh­mäyt­tä­mi­sek­si. Ii­sal­men ly­se­on opis­ke­lu­huol­to­suun­ni­tel­man (2021) mu­kaan opis­ke­li­joi­den ryh­mäy­ty­mi­nen on edel­ly­tys kan­nus­ta­van opis­ke­lu­ym­pä­ris­tön syn­ty­mi­sel­le. Opis­ke­lu­ryh­mäs­tä pu­hut­ta­es­sa opis­ke­li­joi­den ko­ke­mus tur­val­li­suu­des­ta on tär­ke­ää. Ryh­män ilma­pii­ri, luot­ta­mus ja avoi­muus ovat mer­kit­tä­väs­sä ase­mas­sa tur­val­li­suu­den tun­teen syn­ty­mi­ses­sä. Hy­vin ryh­mäy­ty­nyt ryh­mä edis­tää opis­ke­li­joi­den­sa op­pi­mis­ta ja opin­toi­hin si­tou­tu­mis­ta.

Ryh­mäy­ty­mi­sen tu­ke­mi­nen on tär­ke­ää eri­tyi­ses­ti opin­to­jen alku­vai­hees­sa. Se on tuen muo­to, jos­sa on sekä en­nal­ta­eh­käi­se­vä että var­hai­sen puut­tu­mi­sen näkö­kul­ma (kts. lii­te Ii­sal­men ly­se­on var­hai­sen puut­tu­mi­sen mal­li). Ryh­män­oh­jaa­jal­la on tär­keä roo­li ryh­män muo­tou­tu­mi­sen kan­nal­ta. Opin­to­jen alku­vai­hees­sa ryh­män­oh­jaa­jan on hyvä va­ra­ta ai­kaa opis­ke­li­joi­den tu­tus­tu­mi­seen ja ryh­män muo­dos­tu­mi­seen. Osa­na alku­vai­heen opin­to­ja opis­ke­li­joil­le on tär­ke­ää jär­jes­tää mah­dol­li­suuk­sia ryh­mäy­ty­mi­seen.

Ii­sal­men ly­se­os­sa to­teu­te­taan opin­to­jen alku­vai­heen ryh­mäy­ty­mis­tä Lu­kio tu­tuk­si-opin­to­jak­son si­säl­löis­sä. Si­säl­tö­jen suun­nit­te­lun ja to­teu­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na on opis­ke­li­joi­den ryh­mäy­ty­mi­nen. Opin­to­jak­son ai­ka­na ryh­mäy­ty­mis­tä to­teu­te­taan mm. eril­li­ses­sä ryh­mäy­ty­mis­päi­väs­sä ja eri­lai­sis­sa ryh­mäy­ty­mis­har­joit­teis­sa. Li­säk­si ryh­mäyt­tä­mis­tä to­teu­te­taan eril­li­sis­sä joka toi­nen viik­ko jär­jes­tet­tä­vis­sä tee­mal­li­sis­sa ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­ois­sa.

Ryh­mien toi­min­nas­sa ja ope­tus­jär­jes­te­lyis­sä huo­mi­oi­daan vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­li­set näkö­kul­mat myös myö­hem­min opin­to­jen ai­ka­na. Ryh­män­oh­jaa­ja ta­paa ryh­mään­sä sään­nöl­li­ses­ti ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­ois­sa. Hy­vän ja tur­val­li­sen ilma­pii­rin säi­lyt­tä­mi­sek­si ryh­män toi­min­taa tu­lee tu­kea läpi koko opis­ke­lu­ajan osa­na päi­vit­täis­tä toi­min­taa.

Ryh­män­oh­jaa­jan opasLuon­nos24.9.2024