Liite 2: Ryhmäytymisharjoitteita Lukio tutuksi-opintojaksolla käytettäväksi

Ryh­män­oh­jaa­ja voi tu­kea opis­ke­li­joi­den ryh­mäy­ty­mis­tä eri­lai­sil­la har­joi­tuk­sil­la ja lei­keil­lä. Näi­den va­lin­nas­sa kan­nat­taa kiin­nit­tää huo­mi­o­ta sii­hen, ta­paa­vat­ko ryh­män jä­se­net toi­sen­sa en­sim­mäis­tä ker­taa vai tun­te­vat­ko he toi­si­aan jo jon­kun ver­ran. Kaik­ki har­joi­tuk­set ei­vät edel­ly­tä yk­sit­täis­ten opis­ke­li­joi­den esil­lä ole­mis­ta yk­si­tel­len, jo­ten ne so­pi­vat myös hil­jai­sem­mil­le ja ujoim­mil­le opis­ke­li­joil­le.

TULLI

Ryh­mä aset­tuu rin­kiin is­tu­maan

Leik­ki­jöil­le ker­ro­taan, että seu­raa­vak­si suun­ni­tel­laan mat­kus­ta­mis­ta

Ve­tä­jä aloit­taa ker­to­mal­la oman ni­men­sä ja jon­kin ta­va­ran, jon­ka ha­lu­ai­si ot­taa mat­kal­le mu­kaan.

Ta­va­ran tu­lee al­kaa sa­mal­la kir­jai­mel­la kuin oma etu­nimi. Esim. Hei, olen Juha ja otan mat­kal­le mu­kaan jal­ka­pal­lon. Tä­män jäl­keen jo­kai­nen esit­te­lee ja ker­too mitä ha­lu­ai­si ot­taa mu­kaan.

Lei­kin­ve­tä­jä toi­mii tul­li­vir­kai­li­ja­na ja ker­too, onko va­lit­tu ta­va­ra sal­lit­tu­jen jou­kos­sa.

Leik­ki­jöil­le ei ker­ro­ta etu­kä­teen, että mu­kaan otet­ta­van ta­va­ran tu­lee al­kaa sa­mal­la kir­jai­mel­la kuin oma etu­nimi. Hei­dän tu­lee kek­siä se lei­kin ku­lu­es­sa. Jos leik­ki­jä ei kek­si mi­tään so­pi­vaa mat­kal­le otet­ta­vaa niin siir­ry­tään eteen­päin ja pa­la­taan hä­nen koh­dal­leen myö­hem­min tai avus­te­taan tar­vit­ta­es­sa esim. Hei Lii­sa, voi­sit ot­taa mat­kal­le mu­kaan lip­pik­sen. Näin sääs­ty­tään mah­dol­li­sil­ta no­loil­ta ti­lan­teil­ta.

Julma Juha -nimiharjoitus

Ni­miin lii­tet­tä­vien etu­liit­tei­den avul­la ryh­mä­läi­set op­pi­vat tois­ten­sa ni­met hel­pos­ti. Jo­kai­nen kek­sii it­se­ään ku­vaa­van sa­nan, joka al­kaa sa­mal­la kir­jai­mel­la kuin etu­nimi. Esim. poh­ti­ja Pee­tu, lumi­lau­tai­li­ja Lot­ta, has­su Han­na. Ryh­mä­läi­set, oh­jaa­ja mu­ka­na, is­tu­vat pii­ris­sä. En­sim­mäi­nen aloit­taa sa­no­mal­la oman yh­dis­tel­män­sä. Seu­raa­va sa­noo tä­män ja pe­rään oman­sa jne. Kun­nes lo­pul­ta oh­jaa­ja vii­mei­se­nä muis­te­lee koko ryh­män ni­met. As­so­si­aa­ti­on käyt­tö hel­pot­taa etu­ni­mien op­pi­mis­ta, ja täl­lä har­joi­tuk­sel­la voi op­pia no­pe­as­ti ison­kin ryh­män ni­met.

Kaksi totuutta ja valhe

Jo­kai­nen ryh­mä­läi­nen kek­sii kol­me asi­aa it­ses­tään, jois­ta kak­si on tot­ta ja yksi va­let­ta (esim. ”har­ras­tan avan­to­uin­tia”, ”olen aamu­ih­mi­nen”). Ryh­mä­läi­set liik­ku­vat ”coc­tail­kut­suil­la”, esit­täy­ty­vät ni­mel­lä ja ker­to­vat it­ses­tään toi­sil­le. Vie­lä täs­sä vai­hees­sa ei ar­vail­la mah­dol­li­sia val­hei­ta/to­tuuk­sia. Po­ri­na­tuo­ki­on jäl­keen pa­la­taan is­tu­maan ja käy­dään kier­ros, jos­sa muis­tel­laan mitä ku­kin ker­toi it­ses­tään ja ryh­mä­läi­set ar­vaa­vat, mikä asia mah­dol­li­ses­ti oli pal­tu­ria. Muun­nos: is­tu­taan pii­ris­sä ja jo­kai­nen vuo­ro­tel­len ker­too kol­me lau­set­ta ja muut ar­vaa­vat mikä on tot­ta ja mikä va­let­ta.

Katsotko minua?

Leik­ki­jät sei­so­vat pa­reit­tain vas­tak­kain. Pa­rit kat­so­vat toi­si­aan tark­kaan pääs­tä jal­koi­hin. Tä­män jäl­keen he kään­ty­vät toi­sis­taan pois­päin ja vaih­ta­vat kak­si asi­aa ulko­näös­tään, esim. avaa­vat pai­dan na­pin tai vaih­ta­vat kel­lon toi­seen ran­tee­seen. Het­ken ku­lut­tua pa­rit kään­ty­vät toi­siin­sa päin ja yrit­tä­vät kek­siä muu­tok­set.

Ameeba/ Evoluutiopeli (Lämmittelypeli)

Pe­lis­sä on nel­jä eri­lais­ta roo­lia: AMEE­BA (teh­dään uin­ti­lii­ket­tä kä­sil­lä, sa­mal­la ho­kien amee­ba amee­ba…), TO­RAK­KA (hei­lu­tel­laan pään pääl­lä mo­lem­pia etu­ja kes­ki­sor­mia, ikään kuin tun­to­sar­vi­na ja ään­nel­lään tsi­kit­si­kit­si­ki…), JÄ­NIS (teh­dään suo­ris­ta kä­sis­tä isot jä­nik­sen­kor­vat pään pääl­le ja hei­lu­tel­laan nii­tä ees taas vas­tak­kai­siin suun­tiin ja ään­nel­lään sa­mal­la flä­pä­tif­lä­pä­tif­lä­pä­ti…) ja GO­RIL­LA (ta­o­taan nyr­keil­lä rin­taan ja huu­de­taan suu auki, että öö­ö­ööö…) Pe­lin juo­ni on se, että kaik­ki aloit­ta­vat liik­ku­maan ti­las­sa ole­mal­la amee­bo­ja. Kun vas­taan tu­lee toi­nen amee­ba, niin jää­dään pe­laa­maan kivi-sak­set­pa­pe­ria. Se kum­pi voit­taa saa siir­tyä seu­raa­val­le ta­sol­le eli to­ra­kak­si, hä­vi­ä­jä jää amee­bak­si ja läh­tee et­si­mään seu­raa­vaa amee­baa, jon­ka kans­sa kil­pail­la. Kil­pail­la saa vain sa­mal­la ta­sol­la ole­van kans­sa. Voit­ta­ja siir­tyy seu­raa­val­le ta­sol­le ja hä­vi­ä­jä ti­pah­taa alem­mal­le ta­sol­le, esim. jos on on­nis­tu­nut pää­se­mään jä­nik­sek­si ja hä­vi­ää kamp­pai­lus­sa toi­sel­le jä­nik­sel­le, niin jou­tuu taas evo­luu­ti­o­ta­sol­la alem­mak­si eli to­ra­kak­si. Peli kul­kee siis amee­bas­ta, to­rak­kaan, jä­nik­seen ja lo­pul­ta go­ril­laan. Go­ril­la­kamp­pai­lun voit­ta­ja pää­see evo­luu­ti­on ylim­mäl­le ta­sol­le eli ih­mi­sek­si ja lo­pet­taa pe­laa­mi­sen. Pe­lin lo­pus­sa jäl­jel­lä pi­täi­si olla yksi jo­kais­ta eri la­ji­ket­ta eli ta­soa, ei­vät­kä ne voi kil­pail­la kes­ke­nään. Näin­hän se evo­luu­tio me­nee.

Nopeussanapeli

Ryh­män pi­tää muo­dos­taa mah­dol­li­sim­man mon­ta sa­naa an­ne­tuis­ta kir­jai­mis­ta. Voi myös teh­dä kil­pai­lu: jako ryh­miin ja voit­ta­ja­ryh­mä on se, jol­la on eni­ten sa­no­ja.

Ketjuloru

Tämä leik­ki ke­hit­tää yh­teis­työ­tä ja so­si­aa­li­suut­ta. Yksi leik­ki­jöis­tä aloit­taa sa­no­mal­la, että hän on jo­kin tai joku, joka et­sii tär­ke­ää asi­aa. Esim. ”Olen ba­let­ti­tans­si­ja ja et­sin tans­si­ken­kää­ni.” Seu­raa­va jat­kaa ”Olen tans­si­ken­kä ja et­sin jal­kaa”, jos­ta kol­mas jat­kaa ”Olen jal­ka ja et­sin jal­ka­pal­loa”. Näin jat­ke­taan. Jos joku ei kek­si so­pi­vaa sa­naa, voi­vat kaik­ki poh­tia sitä yh­des­sä.

Kivi kätkeytyy

Leik­ki­jät muo­dos­ta­vat pii­rin, jon­ka kes­kel­le va­lit­se­vat yh­den tai kak­si leik­ki­jää. Pii­ris­sä ole­vat al­ka­vat kier­rät­tää jo­ta­kin esi­net­tä, esi­mer­kik­si pyy­he­ku­mia, kä­des­tä kä­teen, niin että kes­kel­lä oli­jat ei­vät huo­maa, mis­sä esi­ne kul­kee. Kaik­ki pii­ris­sä ole­vat te­ke­vät kä­sil­lään sel­lai­sia liik­kei­tä, että esi­ne voi­si olla juu­ri hei­dän koh­dal­laan. Kes­kel­lä oli­jat yrit­tä­vät rat­kais­ta, mis­sä esi­ne on me­nos­sa. Uu­dek­si ar­vaa­jak­si jou­tuu se, jon­ka koh­dal­la esi­ne on oi­kein ar­vat­ta­es­sa. Jos pii­rin kes­kel­lä on kak­si leik­ki­jää, voi uusi ar­vaa­ja va­li­ta pa­rin, jon­ka kans­sa me­nee kes­kel­le.

Käsimurhaaja

Leik­ki­jät is­tu­vat pii­ris­sä kä­det kä­sis­sä ja sil­mät kiin­ni. Lei­kin­oh­jaa­ja kier­tää pii­riä ja te­kee jol­le­kin ris­tin sel­kään. Tämä on mur­haa­ja. Kaik­ki avaa­vat sil­män­sä ja peli al­kaa. Mur­haa­ja lä­het­tää joko oi­ke­al­la tai va­sem­mal­la puo­lel­laan is­tu­val­le muu­ta­man pu­ris­tuk­sen. Pu­ris­tuk­set saa­nut lä­het­tää eteen­päin yh­den pu­ris­tuk­sen vä­hem­män, seu­raa­va taas yh­den vä­hem­män jne. Se, joka saa yh­den pu­ris­tuk­sen, kuo­lee eli tu­lee pii­ris­tä pois. Mur­haa­ja lä­het­tää uu­det pu­ris­tuk­set. Kaik­ki tark­kai­le­vat toi­si­aan ja yrit­tä­vät saa­da sel­vil­le, kuka on mur­haa­ja. Kuka ta­han­sa voi esit­tää epäi­lyk­sen­sä mur­haa­jas­ta. Jon­kun toi­sen on kui­ten­kin tul­ta­va to­dis­ta­jak­si. Epäi­li­jä ja to­dis­ta­ja me­ne­vät neu­vot­te­le­maan. Hei­dän pi­tää olla sa­maa miel­tä asi­as­ta. Jos ei­vät ole, he pa­laa­vat pii­riin. Leik­ki jat­kuu, kun­nes mur­haa­ja löy­tyy tai kun­nes kaik­ki on mur­hat­tu.

  1. Ryhmänohjaustuokiot

Lu­ki­oi­den ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­ot ovat lä­hes käyt­tä­mä­tön voi­ma­vara opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­ti- ja opis­ke­lu­tai­to­jen sekä ryh­mäy­ty­mi­sen edis­tä­mi­ses­sä. Ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oil­la on mah­dol­li­suus vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den koko­nais­val­tais­ta hy­vin­voin­tia sekä opis­ke­lu­tai­to­ja. Jak­soit­tain ja oppi­ai­neit­tain vaih­tu­vat ryh­mät voi­vat hei­ken­tää opis­ke­li­joi­den yh­teen­kuu­lu­vuu­den ko­ke­mus­ta sekä op­pi­mis­ilma­pii­riä.

Tau­luk­ko ro-tuo­ki­oi­den tee­mois­ta?

  1. LINKKEJÄ RYHMÄNOHJAUSMATERIAALEIHIN

Suun­taa lu­ki­on ryh­män­oh­jauk­seen, vuo­si­ta­soi­set tee­mat ja har­joi­tuk­set (2023-05-16T04:39:46.287Z) – Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­to (aoe.fi)

Ryh­mä­il­miö (ehyt.fi)

Ryh­män­oh­jauk­sen työ­kalu­pak­ki

RO: Työ­ka­lu­ja ryh­män­oh­jauk­seen (hy­vin­voi­va­lu­kio.fi)

Lu­ki­on ryh­män­oh­jaa­jan ma­te­ri­aa­li­pa­ket­ti

Suun­taa ryh­män­oh­jauk­seen, ryh­män­oh­jaa­ja nuo­ren koh­taa­ja­na (vi­deo)

LÄH­TEET:

Ryh­män­oh­jaus ja yh­teis­toi­min­nal­li­suus hy­vin­voin­nin edis­tä­ji­nä lu­ki­ois­sa – Di­a­lo­gi (diak.fi)

Ryh­män­oh­jaa­jan opasLuon­nos24.9.2024