Ryhmänohjaaja voi tukea opiskelijoiden ryhmäytymistä erilaisilla harjoituksilla ja leikeillä. Näiden valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, tapaavatko ryhmän jäsenet toisensa ensimmäistä kertaa vai tuntevatko he toisiaan jo jonkun verran. Kaikki harjoitukset eivät edellytä yksittäisten opiskelijoiden esillä olemista yksitellen, joten ne sopivat myös hiljaisemmille ja ujoimmille opiskelijoille.
TULLI
Ryhmä asettuu rinkiin istumaan
Leikkijöille kerrotaan, että seuraavaksi suunnitellaan matkustamista
Vetäjä aloittaa kertomalla oman nimensä ja jonkin tavaran, jonka haluaisi ottaa matkalle mukaan.
Tavaran tulee alkaa samalla kirjaimella kuin oma etunimi. Esim. Hei, olen Juha ja otan matkalle mukaan jalkapallon. Tämän jälkeen jokainen esittelee ja kertoo mitä haluaisi ottaa mukaan.
Leikinvetäjä toimii tullivirkailijana ja kertoo, onko valittu tavara sallittujen joukossa.
Leikkijöille ei kerrota etukäteen, että mukaan otettavan tavaran tulee alkaa samalla kirjaimella kuin oma etunimi. Heidän tulee keksiä se leikin kuluessa. Jos leikkijä ei keksi mitään sopivaa matkalle otettavaa niin siirrytään eteenpäin ja palataan hänen kohdalleen myöhemmin tai avustetaan tarvittaessa esim. Hei Liisa, voisit ottaa matkalle mukaan lippiksen. Näin säästytään mahdollisilta noloilta tilanteilta.
Julma Juha -nimiharjoitus
Nimiin liitettävien etuliitteiden avulla ryhmäläiset oppivat toistensa nimet helposti. Jokainen keksii itseään kuvaavan sanan, joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimi. Esim. pohtija Peetu, lumilautailija Lotta, hassu Hanna. Ryhmäläiset, ohjaaja mukana, istuvat piirissä. Ensimmäinen aloittaa sanomalla oman yhdistelmänsä. Seuraava sanoo tämän ja perään omansa jne. Kunnes lopulta ohjaaja viimeisenä muistelee koko ryhmän nimet. Assosiaation käyttö helpottaa etunimien oppimista, ja tällä harjoituksella voi oppia nopeasti isonkin ryhmän nimet.
Kaksi totuutta ja valhe
Jokainen ryhmäläinen keksii kolme asiaa itsestään, joista kaksi on totta ja yksi valetta (esim. ”harrastan avantouintia”, ”olen aamuihminen”). Ryhmäläiset liikkuvat ”coctailkutsuilla”, esittäytyvät nimellä ja kertovat itsestään toisille. Vielä tässä vaiheessa ei arvailla mahdollisia valheita/totuuksia. Porinatuokion jälkeen palataan istumaan ja käydään kierros, jossa muistellaan mitä kukin kertoi itsestään ja ryhmäläiset arvaavat, mikä asia mahdollisesti oli palturia. Muunnos: istutaan piirissä ja jokainen vuorotellen kertoo kolme lausetta ja muut arvaavat mikä on totta ja mikä valetta.
Katsotko minua?
Leikkijät seisovat pareittain vastakkain. Parit katsovat toisiaan tarkkaan päästä jalkoihin. Tämän jälkeen he kääntyvät toisistaan poispäin ja vaihtavat kaksi asiaa ulkonäöstään, esim. avaavat paidan napin tai vaihtavat kellon toiseen ranteeseen. Hetken kuluttua parit kääntyvät toisiinsa päin ja yrittävät keksiä muutokset.
Ameeba/ Evoluutiopeli (Lämmittelypeli)
Pelissä on neljä erilaista roolia: AMEEBA (tehdään uintiliikettä käsillä, samalla hokien ameeba ameeba…), TORAKKA (heilutellaan pään päällä molempia etuja keskisormia, ikään kuin tuntosarvina ja äännellään tsikitsikitsiki…), JÄNIS (tehdään suorista käsistä isot jäniksenkorvat pään päälle ja heilutellaan niitä ees taas vastakkaisiin suuntiin ja äännellään samalla fläpätifläpätifläpäti…) ja GORILLA (taotaan nyrkeillä rintaan ja huudetaan suu auki, että öööööö…) Pelin juoni on se, että kaikki aloittavat liikkumaan tilassa olemalla ameeboja. Kun vastaan tulee toinen ameeba, niin jäädään pelaamaan kivi-saksetpaperia. Se kumpi voittaa saa siirtyä seuraavalle tasolle eli torakaksi, häviäjä jää ameebaksi ja lähtee etsimään seuraavaa ameebaa, jonka kanssa kilpailla. Kilpailla saa vain samalla tasolla olevan kanssa. Voittaja siirtyy seuraavalle tasolle ja häviäjä tipahtaa alemmalle tasolle, esim. jos on onnistunut pääsemään jänikseksi ja häviää kamppailussa toiselle jänikselle, niin joutuu taas evoluutiotasolla alemmaksi eli torakaksi. Peli kulkee siis ameebasta, torakkaan, jänikseen ja lopulta gorillaan. Gorillakamppailun voittaja pääsee evoluution ylimmälle tasolle eli ihmiseksi ja lopettaa pelaamisen. Pelin lopussa jäljellä pitäisi olla yksi jokaista eri lajiketta eli tasoa, eivätkä ne voi kilpailla keskenään. Näinhän se evoluutio menee.
Nopeussanapeli
Ryhmän pitää muodostaa mahdollisimman monta sanaa annetuista kirjaimista. Voi myös tehdä kilpailu: jako ryhmiin ja voittajaryhmä on se, jolla on eniten sanoja.
Ketjuloru
Tämä leikki kehittää yhteistyötä ja sosiaalisuutta. Yksi leikkijöistä aloittaa sanomalla, että hän on jokin tai joku, joka etsii tärkeää asiaa. Esim. ”Olen balettitanssija ja etsin tanssikenkääni.” Seuraava jatkaa ”Olen tanssikenkä ja etsin jalkaa”, josta kolmas jatkaa ”Olen jalka ja etsin jalkapalloa”. Näin jatketaan. Jos joku ei keksi sopivaa sanaa, voivat kaikki pohtia sitä yhdessä.
Kivi kätkeytyy
Leikkijät muodostavat piirin, jonka keskelle valitsevat yhden tai kaksi leikkijää. Piirissä olevat alkavat kierrättää jotakin esinettä, esimerkiksi pyyhekumia, kädestä käteen, niin että keskellä olijat eivät huomaa, missä esine kulkee. Kaikki piirissä olevat tekevät käsillään sellaisia liikkeitä, että esine voisi olla juuri heidän kohdallaan. Keskellä olijat yrittävät ratkaista, missä esine on menossa. Uudeksi arvaajaksi joutuu se, jonka kohdalla esine on oikein arvattaessa. Jos piirin keskellä on kaksi leikkijää, voi uusi arvaaja valita parin, jonka kanssa menee keskelle.
Käsimurhaaja
Leikkijät istuvat piirissä kädet käsissä ja silmät kiinni. Leikinohjaaja kiertää piiriä ja tekee jollekin ristin selkään. Tämä on murhaaja. Kaikki avaavat silmänsä ja peli alkaa. Murhaaja lähettää joko oikealla tai vasemmalla puolellaan istuvalle muutaman puristuksen. Puristukset saanut lähettää eteenpäin yhden puristuksen vähemmän, seuraava taas yhden vähemmän jne. Se, joka saa yhden puristuksen, kuolee eli tulee piiristä pois. Murhaaja lähettää uudet puristukset. Kaikki tarkkailevat toisiaan ja yrittävät saada selville, kuka on murhaaja. Kuka tahansa voi esittää epäilyksensä murhaajasta. Jonkun toisen on kuitenkin tultava todistajaksi. Epäilijä ja todistaja menevät neuvottelemaan. Heidän pitää olla samaa mieltä asiasta. Jos eivät ole, he palaavat piiriin. Leikki jatkuu, kunnes murhaaja löytyy tai kunnes kaikki on murhattu.
-
Ryhmänohjaustuokiot
Lukioiden ryhmänohjaustuokiot ovat lähes käyttämätön voimavara opiskelijoiden hyvinvointi- ja opiskelutaitojen sekä ryhmäytymisen edistämisessä. Ryhmänohjaustuokioilla on mahdollisuus vahvistaa opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä opiskelutaitoja. Jaksoittain ja oppiaineittain vaihtuvat ryhmät voivat heikentää opiskelijoiden yhteenkuuluvuuden kokemusta sekä oppimisilmapiiriä.
Taulukko ro-tuokioiden teemoista?
-
LINKKEJÄ RYHMÄNOHJAUSMATERIAALEIHIN
Ryhmänohjauksen työkalupakki
RO: Työkaluja ryhmänohjaukseen (hyvinvoivalukio.fi)
Lukion ryhmänohjaajan materiaalipaketti
Suuntaa ryhmänohjaukseen, ryhmänohjaaja nuoren kohtaajana (video)
LÄHTEET:
Ryhmänohjaajan opasLuonnos24.9.2024