Oppimisen tuki lyseossa

Tuki opinnoissa, tuki ylioppilaskokeissa, erityisopetus

Op­pi­mi­sen tuki tar­koit­taa tuki­o­pe­tus­ta, oh­jaus­ta ja mui­ta tuki­toi­mia, jot­ka suun­na­taan yk­si­löl­lis­ten tar­pei­den mu­kaan. Tuen ta­voit­tee­na on mah­dol­lis­taa lu­ki­on oppi­mää­rän ja yli­op­pi­las­tut­kin­non suo­rit­ta­mi­nen opis­ke­li­jan edel­ly­tys­ten mu­kai­ses­ti.

Tuen tar­vet­ta ar­vi­oi­daan opin­to­jen alus­sa ja koko ajan opin­to­jen ede­tes­sä. Tuen tar­ve ja tuki­muo­dot kir­ja­taan opis­ke­li­jan pyyn­nös­tä hä­nen hen­ki­lö­koh­tai­seen opin­to­suun­ni­tel­maan­sa.

1. Kaikille annettava tuki

Läh­tö­taso­tes­tit: Lu­ki­on alus­sa kaik­ki opis­ke­li­jat osal­lis­tu­vat ma­te­ma­tiik­ka­tes­tiin ja lu­ki­seu­laan. Tes­teis­tä saa­ta­vaa tie­toa hyö­dyn­ne­tään opis­ke­li­jan tuki­toi­mia suun­ni­tel­ta­es­sa.  Tar­peen mu­kaan opis­ke­li­ja oh­ja­taan yk­si­löl­li­siin tes­tei­hin.

Tuki­pa­jat: Tuki­pa­jat ovat vii­koit­tain to­teu­tet­ta­via työ­pa­jo­ja, jois­sa opis­ke­li­ja voi saa­da apua op­pi­mi­seen ja teh­tä­vien te­ke­mi­seen. Opis­ke­li­ja voi ker­ra­ta tuki­pa­jas­sa vai­ke­ak­si ko­et­tua si­säl­töä ja saa­da tu­kea läk­sy­jen te­ke­mi­seen. Osa tuki­pa­jois­ta on kai­kil­le avoi­mia, osa on koh­den­net­tu­ja niil­le, joil­la on haas­tei­ta tie­tyis­sä ai­neis­sa.

Tuki­o­pe­tus: Opis­ke­li­jal­la on oi­keus tuki­o­pe­tuk­seen, jos hä­nel­lä on vai­keuk­sia suo­riu­tua opin­nois­taan. Tuki­o­pe­tus­ta voi­daan an­taa myös opis­ke­li­jal­le, joka on jää­nyt ti­la­päi­ses­ti jäl­keen opin­nois­saan tai tar­vit­see muus­ta syys­tä tu­kea ja oh­jaus­ta lu­kio-opin­toi­hin. Tuki­o­pe­tus­ta voi­daan an­taa yk­si­löl­li­ses­ti tai pie­nes­sä ryh­mäs­sä.

Aloi­te tuki­o­pe­tuk­seen voi tul­la opis­ke­li­jal­ta, huol­ta­jal­ta tai opet­ta­jal­ta.

2. Tuki opintojakson aikana

Opin­to­jak­son al­ka­es­sa opet­ta­ja tie­dot­taa oppi­ai­neen­sa opis­ke­lun tuen vaih­to­eh­dois­ta ja aut­taa opis­ke­li­jaa oppi­ai­neen­sa op­pi­maan op­pi­mi­sen tai­to­jen ke­hit­ty­mi­ses­sä.

Opet­ta­ja ha­vain­noi oppi­tun­tien­sa ai­ka­na il­me­ne­vää tuen tar­vet­ta. Jos tuen tar­vet­ta il­me­nee, opet­ta­ja tar­jo­aa ak­tii­vi­ses­ti tuki­o­pe­tus­ta. Tuki­o­pe­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na on en­nal­ta eh­käis­tä myö­hem­min opin­nois­sa mah­dol­li­ses­ti eteen tu­le­via on­gel­mia.

Joka jak­sos­sa opin­to­jen tu­ke­na tar­jo­taan tuki­pa­jo­ja. Tuki­pa­jat ovat ma­ta­lan kyn­nyk­sen op­pi­mi­sen tu­kea, jos­sa eri ai­nei­den opet­ta­jat tar­jo­a­vat moni­puo­li­sia tuen kei­no­ja opin­to­jen ete­ne­mi­sek­si.

Ma­te­ma­tii­kas­sa ja ruot­sin ja eng­lan­nin kie­lis­sä on opin­to­jen alus­sa  lisä­tun­te­ja, joi­den avul­la vah­vis­te­taan opis­ke­li­joi­den pe­rus­tai­to­ja ky­sei­sis­sä oppi­ai­neis­sa.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja on tar­vit­ta­es­sa mu­ka­na oppi­tun­neil­la. Hän kon­sul­toi tar­vit­ta­es­sa ai­neen­o­pet­ta­jia op­pi­mi­sen tuen jär­jes­tä­mi­ses­sä. Tä­män li­säk­si opis­ke­li­joi­den on mah­dol­lis­ta va­ra­ta hen­ki­lö­koh­tai­sia ai­ko­ja eri­tyis­o­pet­ta­jal­le.

Opin­to-oh­jaa­jat an­ta­vat opis­ke­li­joil­le tu­kea ja oh­jaus­ta lu­kio-opin­to­jen suo­rit­ta­mi­sek­si. Li­säk­si opis­ke­li­joi­den tu­ke­na ovat opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­lu­ja tar­jo­a­vat asi­an­tun­ti­jat.

Aineenopettajan tarjoamat tukitoimet

3. Erityisopettajan antama tuki

Eri­tyis­o­pet­ta­ja on eri­kois­tu­nut tu­ke­maan opis­ke­li­joi­ta, joil­la on op­pi­mis­vai­keuk­sia, kes­kit­ty­mis­vai­keuk­sia tai mui­ta eri­tyi­sen tuen tar­pei­ta.

Eri­tyis­o­pet­ta­ja

Päätös varsinaisesta erityisopetuksesta

Jos oppi­mää­rän suo­rit­ta­mi­nen vai­keu­tuu to­den­net­tu­jen op­pi­mis­vai­keuk­sien tai muun nii­hin rin­nas­tet­ta­van syyn vuok­si eikä nor­maa­li op­pi­mi­sen tuki (mm. tuki­o­pe­tus) rii­tä, sel­vi­te­tään, tu­li­si­ko opis­ke­li­jal­le an­taa var­si­nais­ta eri­tyis­o­pe­tus­ta. Opis­ke­li­ja tai huol­ta­ja voi olla aloit­teel­li­nen sel­vi­tyk­sen käyn­nis­tä­mi­ses­sä.

Eri­tyis­o­pe­tuk­sen an­ta­mi­ses­ta teh­dään hal­linn­nol­li­nen pää­tös. Pää­tök­sen te­kee reh­to­ri. Opis­ke­li­jaa ja tä­män huol­ta­jaa kuul­laan en­nen pää­tök­sen te­ke­mis­tä. Jos oppi­vel­vol­li­sel­la on pää­tös eri­tyi­ses­tä tu­es­ta pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­ty­es­sä, ar­vi­oi­daan opin­to­jen alus­sa opis­ke­li­jan eri­tyis­o­pe­tuk­sen tar­ve lu­ki­os­sa.

Opis­ke­li­jan pyyn­nös­tä pää­tös eri­tyis­o­pe­tuk­ses­ta kir­ja­taan hä­nen opin­to­suun­ni­tel­maan­sa.

4. Tuki ylioppilaskokeissa

Yli­op­pi­las­tut­kin­nos­sa voi­daan huo­mi­oi­da seu­raa­vat koe­suo­ri­tus­ta hei­ken­tä­vät syyt:

Eri­tyis­jär­jes­te­ly­jen ha­ke­mi­nen

Mitä eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä on mah­dol­li­suus saa­da?

Ly­se­oon ha­ki­jan opas20253.12.2024